1logo

Låt oss citera det gamla persiska ordspråket "this too, shall pass"

När oron skaver och vardagen frestar på kan vi använda oss av tanketerapi för att härbärgera känslor. I Coronatider behöver vi alla skydda oss, inte minst psykiskt.

Ett sätt att göra det är att vara snäll mot sig själv och samtidigt stötta andra. Närvaro, begränsad intag av nyheter, täta telefonkontakter och roliga aktiviteter som engagerar dig fungerar om man verkligen går in för det.


Vi har hittat en bra länk som ger handfasta tips på hur du kan pyssla om dig extra dessa dagar. Den hittar du längt ner. Det är KBT Sverige som har  publicerat ett paket med praktiska steg för att hantera tankar och oro som skaver.

Förkortningen namnet FACE COVID är namnet. Varje bokstav står för den engelska betydelsen av fokusområdet. Här har vi återgett de svenska betydelserna (därför stämmer inte bokstaven, men klickar du på länken får du hela materialet)
 

F= fokusera på det som är inom din kontroll
A= uppmärksamma dina tankar och känslor
C=Kom tillbaka till din kropp
E=Engagera dig i det du gör
C= Engagerat handlande
O= Öppna upp
V= Värden eller värderingar
I = Identify resources
D= Identifiera resurser
D = Decinficera och distansera dig socialt


https://kbtsverige.wordpress.com/2020/03/25/animerad-film-mot-corona-med-hjalp-avact/

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln