1logo

Får vi lov att presentera MIA Vidare?

Vi ger mod och möjligheter till människor som behöver det.
Ingen ska hamna mellan stolarna.

En liten rubrik.

2020 > 03

När oron skaver och vardagen frestar på kan vi använda oss av tanketerapi för att härbärgera känslor. I Coronatider behöver vi alla skydda oss, inte minst psykiskt.

Ett sätt att göra det är att vara snäll mot sig själv och samtidigt stötta andra. Närvaro, begränsad intag av nyheter, täta telefonkontakter och roliga aktiviteter som engagerar dig fungerar om man verkligen går in för det.


Vi har hittat en bra länk som ger handfasta tips på hur du kan pyssla om dig extra dessa dagar. Den hittar du längt ner. Det är KBT Sverige som har  publicerat ett paket med praktiska steg för att hantera tankar och oro som skaver.

Förkortningen namnet FACE COVID är namnet. Varje bokstav står för den engelska betydelsen av fokusområdet. Här har vi återgett de svenska betydelserna (därför stämmer inte bokstaven, men klickar du på länken får du hela materialet)
 

F= fokusera på det som är inom din kontroll
A= uppmärksamma dina tankar och känslor
C=Kom tillbaka till din kropp
E=Engagera dig i det du gör
C= Engagerat handlande
O= Öppna upp
V= Värden eller värderingar
I = Identify resources
D= Identifiera resurser
D = Decinficera och distansera dig socialt


https://kbtsverige.wordpress.com/2020/03/25/animerad-film-mot-corona-med-hjalp-avact/

Läs hela inlägget »

På Dagens Nyheters Insidan svarar experter på läsarnas frågor om hälsa, kost och träning. "Försök att inte bli för inaktiv" är det första rådet från Jessica Norrbom, disputerad i fysiologi och forskare inom molekylär arbetsfysiologi på Karolinska institutet.
 
Visst blir det skillnad när man stannar hemma om dagarna. Det är lätt att de natuliga pauserna uteblir. Därför kan det vara smart att tänka på några enkla saker.

"Försök att bryta stillasittandet ofta, gärna två gånger i timmen. Det är viktigt att få till lite rörelse, även om det bara är i det lilla", säger Jessica.

Många av oss är också ovana vid möten via skärmen på telefon och dator. Det kräver ett annat fokus och inlyssnande, vilket kan vara tröttande. Några tips från oss i MIA-projektet är att sätta timer på 40 minuter, pausa tio-tjugo minuter. Använd gärna tiden till fysisk rörelse. Det har större betydelse än man kanske tror.

Läs hela inlägget »
Trygve Nylund, projektledare i MIA Södertälje Trygve Nylund, projektledare i MIA Södertälje

”Vi vet att helger och semestrar är en kritisk tid för misshandel i hemmet” säger Trygve Nylund, projektledare för MIA-projektet i Södertälje. Med drygt 40 års erfarenhet från psykiatrin reflekterar han kring det som sker i spåren av Coronaviruset.

Det är lätt att känna rädsla, maktlöshet  och förvirring i takt med att världen stänger ner. Om människor dessutom är isolerade och inte träffar folk, kan en pågående våldssituation ske utan insyn. 

"Håll kontakt med ditt nätverk och var uppmärksam på hur människor mår",
säger Trygve. 

Läs hela inlägget »
Vår kommunikatör jobbade hemma och dokumenterade mötet på sin Instagram Vår kommunikatör jobbade hemma och dokumenterade mötet på sin Instagram

Vi startar veckan i ett ovanligt och tufft läge. Tillsammans tar vi ansvar för en sansad dialog och för att sprida information om Corona från säkra och pålitliga källor. Kom ihåg att många tusen människor just nu har en vanlig förkylning, eller influensa. Det är en självklarhet att stanna hemma om man har minsta symptom.

Omtanke, respekt och lösningsfokus fastnar inte i karantän, även om några av oss behöver vara hemma en period. Att lyssna på, prata med och se personer som kan ta skada av ensamhet och isolering, kan vara livsavgörande. Försök hitta lösningar som passar deltagare och medarbetare.

Vi kommer snabbt att lära oss hur man bäst ringer med karmeran påslagen. Underskatta aldrig ett gott skratt. Det finns plats för dem även i den digitala världen.

Digitala möten

Vi tar klivet till att använda den teknik som står till buds i små som stora möten. Vad som fungerar i ditt delprojekt, ditt team eller din kommun varierar. Men Skype, Teams och Zoom är enkla att starta med. De fungerar på datorn och i telefonen.  Många arbetar just nu på att få fram lösningar som skapar effektiva möten på distans. Kris föder kreativitet och det är medmänsklighet och empati som är vägen framåt.

Här kommer basreglerna:

1. Tvätta händerna med tvål och varmt vatten minst 20 sekunder (Tips: sjung ”Blinka lilla stjärna" för att få rätt antal sekunder)
2. Använd handsprit
3 Stanna hemma om du känner symptom. Även lindriga
4. Om du hostar eller nyser, gör det i armbågen
5. Håll dig uppdaterad på myndigheternas sida www.krisinformation.se


Ställ inte in, ställ om uppmanar många.
Kanske har det aldrig varit viktigare med kommunikation, självledarskap och kulturbärande. Det är viktigt att vi förmedlar information som är verifierad.

Ha en riktigt fin tisdag. Och onsdag, torsdag, fredag...

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Arkiv

Etiketter

Röster från projektet...

”Jag fick lära mig nya saker och upptäcka vad jag tyckte om. Då vaknade idéer på vad jag skulle kunna arbeta med efter MIA-projektet. Jag kände att jag ville fortsätta i yrket, men insåg att jag i så fall måste utbilda mig. Jag kom till MIA-projektet efter att ha varit inskriven som arbetssökande fyra år på Arbetsförmedlingen. Där hade min önskan om att komma närmre arbetsmarknaden  inte gått i uppfyllelse. ... läs mer

"I tre år hade jag varit instängd hemma, det kunde gå månader innan jag gick ut. Jag var deprimerad och har IBS (irritable bowel syndrom) och levde inomhus. När jag kom i kontakt med MIA träffade jag i stort sett inte någon, hade inte de vårdkontakter jag behövde och levde mitt liv inomhus... läs mer